بیست و دومین همایش انجمن زمین شناسی ایران

گزارش برگزاری بیست و دومین همایش انجمن زمین شناسی ایران در دانشگاه شهید بهشتی

بیست و دومین همایش انجمن زمین شناسی ایران در تاریخ ۱۲ و ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۸ با میزبانی دانشکده علوم زمین در دانشگاه شهید بهشتی برگزارشد. به مناسبت تقارن این همایش با شصتمین سالگرد تاسیس دانشگاه و نیز شصتمین سالگرد تاسیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ، همایش با شعار “زمین شناسی برای آینده” آغاز شد.

در مراسم افتتاحیه این همایش ریاست دانشکده علوم زمین سرکارخانم دکتر جمیله توکلی نیا ضمن خوشامدگویی و بیان نقش علوم زمین، جایگاه داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته زمین شناسی را مطرح نموده و با توجه به اهمیت زمین شناسی در توسعه کشور خواهان بررسی و ارائه راهکارهای مناسب برای معرفی بهتر علوم زمین به جامعه، همزمان با برگزاری همایش شدند.

ریاست انجمن زمین شناسی و دبیر اجرایی همایش، آقای دکتر منصور قربانی، جایگاه و دستاوردهای علمی در سطح کشورهای پیشرو را برای زمین شناسی کشور معرفی کرده و دستاوردهای انجمن زمین شناسی را ارائه نمودند.

ریاست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، آقای دکتر علیرضا شهیدی، فعالیت ها و دستاوردهای سازمان زمین شناسی را ارائه و برنامه های آینده این سازمان را تشریح نموده و بر توسعه ارتباط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با دانشگا‌ه‌ها تاکید نمودند.

ریاست خانه معدن ایران، آقای مهندس محمدرضا بهرامن به جایگاه اکتشاف مواد معدنی در ایران اشاره نموده و نقش آن در توسعه اقتصاد ملی و کارآفرینی را تشریح کردند.

همایش با  هفت نشست تخصصی با عناوین ۱) سنگ ها و کانی های صنعتی و گوهرسنگ ها، ۲)  اکتشافات معدنی با تکیه بر اکتشافات ژرف، ۳)  منابع انرژی و هیدروکربوری، ۴)  نقش استاندارد در علوم زمین ، ۵)  منابع آب، ۶) مخاطرات طبیعی و زیست محیطی، زمین پزشکی، و زمین شناسی تغییر اقلیم و ۷)کارآفرینی، گردشگری و ژئوتوریسم، برگزار شد که در هر یک از این نشست‌ها، متخصصان و سرآمدان مدعو آن حوزه به عنوان سخنران ویژه شرکت داشتند.

در مجموع تعداد ۱۲۰ مقاله برای شرکت در همایش ارسال شد که پس از بررسی های انجام شده ۸۴ مقاله جهت ارائه در همایش انتخاب شدند. از مجموع مقالات پذیرفته شده توسط کمیته داوران، ۲۱ مقاله به صورت سخنرانی و  ۶۳ مقاله در قالب پوستر برای علاقه‌مندان به علوم زمین ارائه گردید. در این همایش جهت ارتقاء سطح سخنرانی‌ها و با توجه به نیاز‌های روز، سخنرانی‌ها به دو صورت ارائه شدند؛

  • مقالاتی که در کمیته داوری به عنوان سخنرانی مورد پذیرش قرار گرفتند (۲۱ سخنرانی از مجموع ۸۴ مقاله).
  • دعوت از ۱۷ سخنران ویژه که همگی از متخصصان و اساتید به نام در زمینه مطالعاتی ویژه‌ای هستند، که در آن زمینه دارای تجربه کافی بوده، و این تجربیات حاصل سالها تلاش و ممارست در کار‌های علمی و پروژه‌های تحقیقاتی می‌باشد.

حضور مسولان علمی و اجرایی از مراکز مختلف دولتی و نیز مسولان و کارشناسان بخش خصوصی و صنعتی به همراه دانشگاهیان در همایش و نشست های تخصصی آن چشمگیر بود و می‌توان به حضور آقای دکتر سیدعلی معلمی، معاون امور اکتشافی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به اتفاق مدیران اکتشاف در رابطه با نشست تخصصی منابع انرژی هیدروکربوری و دکتر قاسم بیات، معاون ارزیابی کیفیت سازمان استاندارد ایران و همکاران پژوهشکده استاندارد برای نشست تخصصی نقش استاندارد در علوم زمین اشاره نمود.

همایش به صورت هم‌زمان در دو سالن “تالار مولوی” واقع در دانشکده ادبیات و ” سالن شهید ابراهیمی” در دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در کنار برگزاری همایش در بخش نمایشگاهی، غرفه های متعددی، دستاوردها و فعالیت‌های مراکز دولتی و خصوصی در زمین شناسی و معدن را به نمایش گذاشتتند.

همزمان با همایش، اولین مسابقه چالش رشد بلور با همکاری مرکز و قطب گوهرشناسی دانشگاه و انجمن علمی زمین شناسی دانشکده علوم زمین برگزار و در سه بخش دانش آموزی، انفرادی و گروهی، نفرات برتر انتخاب و با اهدا جوایز از آنها تقدیر به عمل آمد.

در مراسم اختتامیه دبیر علمی همایش آقای دکتر فریبرز مسعودی بر اساس موارد مطرح شده در طی همایش لزوم تدوین نقشه راه برای مطالعات و فعالیت های جدید در زمین شناسی و معدن را مطرح و بر تعریف گرایش های کاربردی جدید و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در علوم زمین به منظور تجاری سازی تاکید نمود.

با توجه به دستاوردهای همایش به عنوان بیانه پایانی موارد زیر پیشنهاد شد.

۱)  به منظور ارتقاء معرفی و جایگاه علوم زمین در کشور، کارگروهی توسط انجمن زمین شناسی تعیین شود تا جنبه های مختلف موضوع را بررسی و راهکارهای عملی را برای پیشنهاد به مراکز اجرایی تدوین نمایند.

۲)  جهت توسعه استانداردسازی در علوم زمین، پیشنهاد شد انجمن زمین شناسی با همکاری سازمان ملی استاندارد و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و اجرایی علاقمند وضعیت استانداردهای تدوین شده و مورد نیاز برای تدوین و اجرا را بررسی و ایجاد کمیته متناظر زمین شناسی و معدن را پیگیری نماید.

۳)  جهت پیگیری ارتقاء دروس و واحد‌های درسی با توجه به نیاز‌های روز کشور ، پیشنهاد شد یک کمیته علمی ترکیبی از اساتید دانشگاه ، اعضای هیئت رییسه انجمن زمین شناسی ایران  و نمایندگانی از دبیران آموزش و پرورش زیر نظر انجمن زمین شناسی تشکیل شود تا در رابطه با محتوای درسی زمین شناسی با توجه به نیاز جامعه علمی و صنعتی تصمیم گیری شود.

در مراسم اختتامیه :

  • از آقای مهندس همایون مطیعی، آقای دکتر حسین معماریان، آقای دکتر ایرج رسا و آقای مهندس بهرام اجاقی به عنوان پیشکسوتان و کارآفرینان زمین شناس در بخش های دولتی و دانشگاهی و خصوصی تجلیل به عمل آمد.
  • از گروه دانشجویی با نام “گروه تجاری تحقیقاتی آکو” با تخصص در رشته معدن دانشگاه شهید باهنر به دلیل همکاری مستمر با مرکز و قطب گوهرشناسی دانشگاه شهید بهشتی و انجمن علمی زمین شناسی دانشکده علوم زمین قدردانی شد.
تماس با ما
FA_IR