گزارش بیست و یکمین همایش انجمن زمین شناسی ایران

به منظور ایجاد بسترهای لازم برای تبادل نظر در خصوص آخرین دستاوردهای پژوهشی علوم زمین کشور و نیز فراهم آوردن امكان ارائه نتایج فعالیت های پژوهشی اندیشمندان و صاحب نظران و همچنین استفاده هر چه بیشتر از ظرفیتهای دانشگاهی زمین شناسی کشور، انجمن زمین شناسی ایران با مشارکت دانشگاه پیام نور اقدام به برگزاری “بیست و یکمین همایش انجمن زمین شناسی ایران” و “یازدهمین همایش ملی زمین شناسی دانشگاه پیام نور” بصورت مشترک و در طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه مورخ ۲۳ و ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۷ به میزبانی دانشگاه پیام نور قم و در محل هتل شاهد شهر قم نمودند. این همایش دو روزه که در سامانه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با کد اختصاصی ۳۱۳۰۸-۹۷۱۸۰ ثبت و نمایه گردیده است، با مشارکت بیش از ۲۰۰ نفر از پیشکسوتان، پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و مهمانان همراه بود که با حضور سخنرانانی همچون آقایان دکتر حمید رضا ناصری (دانشگاه شهید بهشتی)، دکتر مهدی زارع (پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی)، مهندس محمدرضا بهرامن (رئیس خانه معدن ایران) در روز افتتاحیه و سخنرانی دکتر جهانبخش دانشیان (دانشگاه خوارزمی) و مهندس ابراهیم علوی طالقانی (معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران) در روز اختتامیه برگزار گردید.

در این رویداد بزرگ علمی زمین شناسی بیش از ۳۰۰ مقاله و اثر در محورهای مختلف علوم زمین به دبیرخانه همایشی ارسال که در مجموع ۸۵ مقاله به عنوان مقالات سخنرانی و ۲۰۰ مقاله نیز در قالب پوستر در طی این دو روز ارائه گردید.
از برنامه های قابل توجه در این همایش تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان ، پژوهشگران، مولفین و دانشجویان نمونه زمین شناسی کشور در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ بوده است. در این راستا از سه پیشکسوت و بازنشسته علوم زمین کشور آقایان دکتر موسی نقره ئیان (دانشگاه اصفهان )، دکتر عبدالکریم هوشمندزاده (سازمان زمین شناسی کشور)، دکتر ناصر ارزانی (دانشگاه پیام نور) تجلیل به عمل آمد. همچنین به منظور تجلیل از پژوهشگران این عرصه آقای دکتر خلیل سرکاری نژاد (دانشگاه شیراز) به عنوان پژوهشگر برتر زمین شناسی در سال ۹۷-۹۶ انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.

به منظور قدردانی از مولفان و مترجمان کتب زمین شناسی نیز از کتاب آقای مهندس محمد حسن نبوی با عنوان “گردشگری زمین شناسانه در ۱۰۱ پدیده بی همتای ایران زمین ” بعنوان کتاب برتر زمین شناسی ایران در حوزه تالیف و کتاب های “زمین شناسی ایزوتوپ پرتوزاد” ترجمه دکتر ارسیا مقتدری (دانشگاه پیام نور) و “تحلیل و بررسی داده های آزمون پمپاژ” ترجمه دکتر محمد نخعی، دکتر میثم ودیعتی و دکتر علیرضا دو چشمه ( دانشگاه خوارزمی) به عنوان کتب برتر علوم زمین شناسی کشور در حوزه ترجمه مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین به منظور ایجاد انگیزه و تشویق دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری زمین شناسی از آقای عباس مراونه دانشجوی ارشد زمین شناسی نفت دانشگاه شهید چمران اهواز و خانم مریم قره خانی دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته آب شناسی دانشگاه تبریز به عنوان دانشجویان نمونه زمین شناسی ایران تجلیل شدند. همچنین همزمان با برگزاری همایش هفدهمین دوره مسابقه عکس با موضوع پدیده های زمین شناسی برگزار شد که اثر ارسالی آقای دکتر مهدی بادپا از دانشگاه پیام نور قم به عنوان عکس برتر زمین شناسی سال انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفت. در انتها نیز باد آور می شود که این همایش با حمایت های مادی و معنوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان صنعت معدن تجارت استان قم، انجمن زمین ساخت و زمین شناسی ساختاری ایران، انجمن زمین شناسی نفت ایران، بنیاد نخبگان استان قم، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شرکت معادن منگنز ایران و سازمان نظام مهندسی معدن استان قم برگزار گردید.

تماس با ما
FA_IR